piątek, 1 lipca 2011

MMORPG sposobem na nudę

Czasy gdy w zimne, deszczowe dni zasiadaliśmy nad grami planszowymi by zabić tym nudę powoli odchodzą w niepamięć. Ich miejscę zajmują coraz popularniejsze technologie XXIw. - komputer wraz z dostępnymi nań grami MMORPG.



Gry MMORPG to rodzaj gier komputerowych RPG, w których duża liczba graczy może grać ze sobą w wirtualnym świecie. Podobnie jak w innych rodzajach RPG gracz wciela się w postać i kieruje jej działaniami. Dostęp do gier MMORPG zwykle jest zapewniany przez producenta gry. Gry tego typu są bardzo popularne na całym świecie, szacuje się, że łącznie wszystkie razem na całym świecie osiągnęły 16 milionów użytkowników w 2006 roku.

MMORPG to zwykle produkty komercyjne. System opłat zwykle opiera się na comiesięcznej wpłacie pewnej sumy przez użytkowników na rzecz producenta gry lub na zasadzie doładowywania konta. Czasami wystarczy sam zakup oryginalnej gry, gdzie dostęp do serwera jest już darmowy. W tym ostatnim przypadku, autorzy często wydają kolejne dodatki (również płatne), które poszerzają świat gry. Istnieje też grupa gier, które zarabiają tylko na graczach wykupujących płatne bonusy dające duże przewagi w grze (np. zdolności, bronie, pancerze, zwierzęta).

Gatunek MMORPG zapoczątkowały gry tekstowe, tzw. MUD (Multi-User Dungeon, Domain, Dimension). Pierwszą grę tego typu stworzyli Richard Bartle i Roy Mercer w 1978. Były to gry działające na prywatnych serwerach (zazwyczaj na uczelniach, czasami bez wiedzy administratorów), do których można było podłączyć się poprzez Telnet. Gra była rozgrywana poprzez wydawanie poleceń, dzięki którym gracz mógł reagować z otoczeniem.

Dostęp do ogólnoświatowego internetu pozwolił producentom gier na tworzenie prawdziwie massive RPG. Było to równoznaczne z uzyskiwaniem profitów od użytkowników z całego świata. Meridian 59 (uruchomiony przez 3DO w 1996) był pierwszym z MMORPG o światowym zasięgu. Pozwolił graczom na obserwowanie świata z perspektywy sterowanych przez nich bohaterów. Był pierwszym MMORPG, który trafił na okładki magazynów traktujących o grach komputerowych. The Realm Online był projektem uruchomionym przez Sierra Online krótko po Meridian 59. Miał animowaną grafikę 2D, także w scenach walki. Stawiało go to wyżej od MUDów. Ultima Online powstała w tym samym roku. Miał grafikę 2D. Świat był przedstawiany w rzucie izometrycznym. Była pierwsza która w miarę masowo trafiła do naszego kraju, głównie za sprawą emulatorów, które pozwalały postawić własny serwer (tzw. shard), zazwyczaj bezpłatny i pozwalający grać piracką kopią gry. Wiele z tych serwerów oferowało własne rozwinięcia, czy nawet świat, klimat i założenia, oraz odcisnęło niemały wpływ na rozwój MMORPG w Polsce. W tym czasie gry online stawały się coraz bardziej popularne w Korei Południowej. Nexus: The Kingdom of the Winds, stworzony przez Jakea Songa, rozpoczął funkcjonowanie w 1996 i od razu został kupiony przez miliony graczy. Następna gra Songa, Lineage, została wyprodukowana w 1998. Była jeszcze większym sukcesem. Rozeszła się wśród milionów graczy w Korei Południowej oraz w Tajwanie. RuneScape powstała w 2001 roku, stworzona przez Jagex Ltd. Jest to gra multiplayer, która miała już wówczas w 2001r, około milion graczy na światową skalę. Gra typu on-line, bez pobierania. (www.runescape.com) EverQuest, wyprodukowany przez Verant Interactive, a następnie nabyty przez Sony Online Entertainment, poprowadził MMORPG do sukcesu na zachodzie. Pod koniec listopada 2003 roku na koreański rynek trafiła produkcja PlayNC pod tytułem Lineage 2: The Chaotic Chronicle, która następnie została wydana w kwietniu 2004 roku na rynek amerykański i europejski. Gra stała sie największym hitem w Korei oraz w USA oraz zdobyła rzesze fanów w Europie, mimo że według danych posiada 17 milionów użytkowników, jest mniej lubiana przez graczy World of Warcraft produkcji Blizzard Entertainment. World of Warcraft odniósł jeden z największych sukcesów w historii gier komputerowych i chociaż aby móc grać na oficjalnym serwerze, trzeba płacić 13 euro miesięcznie, pudełko z grą zostało sprzedane na całym świecie już w około 13,5 milionach egzemplarzy. W styczniu 2007 ukazał się pierwszy dodatek, World of Warcraft: The Burning Crusade, który sprzedał się w pełnym nakładzie na terenie Polski, a na świecie pierwszego dnia sprzedało się 2,6 mln kopii, co stanowiło ówcześnie rekord świata. Na chwilę obecną ponad 11 mln graczy regularnie opłaca miesięczny abonament.
Autorem artykułu jest właściciel serwisu: CyberSzpieg

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz